Læsetid: 5 minutter
Er du interesseret i at komme tilbage fra ferie til et kølerum eller et frostrum, hvor alle dine varer er varme eller tøet op?
De fleste vil nok svare nej.
Kølerum og frostrum er ofte stadig tændt, selvom personalet måske er fraværende i længere tid, holder ferie eller er på weekend. Et nedbrud kan betyde, at samtlige fødevarer skal kasseres og dette kan man undgå ved at benytte alarmering ved for høje eller lave temperaturer.
For at undgå dette har vi udviklet et alarmeringssystem, som kan sende præcis de alarmer, du har brug for til de rigtige medarbejdere i den rigtige rækkefølge.
I dette blogpost vil jeg forklare dig, hvordan det virker, og hvilken værdi det kan skabe for dig og din virksomhed.
Hvilken værdi skaber temperaturalarmer?
Lad os komme i gang!
Opsætning af alarmer
For at opsætte en alarm ved en for høj eller lav temperatur, er der 3 ting, man skal tage stilling til:
- Høj temperaturgrænse - den røde streg på billedet bruges til at sende alarmer, når temperaturen er for høj
- Lav temperaturgrænse - den blå streg på billedet bruges til at sende alarmer, når temperaturen er for lav.
- Tidsforsinkelse - Tidsforsinkelse - hvor lang en forsinkelse der skal være før, at vi sender alarmen til dig.
Du bestemmer selv, hvilke grænser du synes er fornuftige. Alarmen vil blive aktiv, så snart temperaturen bevæger sig over uden for grænserne.
Tidsforsinkelsen er sat ind for at mindske fejlalarmer. Den tid man indtaster her bliver lagt til i forsinkelse for at undgå at få for mange ikke betydende alarmer. Hvis temperaturen dermed falder inden for grænsen igen før tidsforsinkelsen er gået, nulstilles alarmen. Bemærk, at tidsforsinkelsen kan tage lidt tid at indstille korrekt, så den passer til jeres brugsmønster.
Alarmmodtagere og rækkefølge
Når alarmen er sat op skal man vælge, hvem der skal modtage den og hvis flere, i hvilken rækkefølge. Du kan få alarmer ved for høj eller lav temperatur på e-mail, SMS eller telefonopkald.
Det kunne være, at du kun ønskede at modtage en email, hvis temperaturen blot udløste en alarm, der varede i under en time. Det kunne være fordi, at døren havde været åbent i for lang tid, og at temperaturen i kølerummet bevægede sig inden for grænsen igen. Hvis alarmen derimod stadig optræder efter feks. 90 minutter, var det nok på tide at reagere. Her kunne man så opsætte en alarm med SMS eller opkald.
"Forsinkelse" er ikke det samme som "tidsforsinkelse" som man vælger i opsætning af alarmer. Denne forsinkelse er en prioritering af alarmmodtagere, der bestemmer, hvilken rækkefølge de skal kontaktes i.
Systemet er særligt smart ved ferier eller lignende, da der kan sættes så mange forskellige personer op i kæden, som du ønsker. Hvis personen, der normalt er ansvarlig ikke kvitterer alarmen, vil den automatisk gå videre til den næste i rækken.
Historik og Egenkontrol
Vi gemmer naturligvis alle alarmer i en log, så man altid kan se, hvad der er sket. Her kan man få et overblik over, hvor mange alarmer man ser pr. uge eller måned.
Bliver temperaturen ofte for høj kan det være, at man skal se på personalets adfærd og færden i køle- eller frostrummet.
Se eventuelt mit blogindlæg om adfærd og andre metoder til at holde temperaturen lav.
Hvis en alarm opstår, kan man skrive en note om årsagen eller hvilken korrigerende handling, man har gjort. Hvis man i værste tilfælde har været nødt til at kassere fødevarer, så fungerer denne note som dokumentation til egenkontrollen.
Med disse noter kan du let henvise til alarmer, og hvad der blev gjort for at afhjælpe dem. På den måde har du fuld sporbarhed på alt, hvad der er sket med temperaturen i dit kølerum eller frostrum.
Hvilken værdi skaber temperaturalarmer?
I weekenden, ved ferie eller i perioder med længere fravær vil man ikke opdage et nedbrud i et kølerum eller et frostrum. Derfor har vi udviklet vores system til at sikre dine fødevarer, uanset hvem der er tilgængelig og hvornår.
Ligeledes er det tænkt som et system, der kan bidrage til din egenkontrol og sikre, at du altid kan finde frem til, hvorfor dit kølerum var for varmt.
Jeg håber, at du er blevet lidt klogere på, hvordan vores alarmering fungerer, og hvordan det måske kan hjælpe dig og din virksomhed.
Spørgsmål besvares altid med glæde, så tøv ikke med at kontakte mig på jdl@tempbox.dk
Tak fordi du tog dig tid til at læse dette indlæg.
Jesper Deleuran Larsen